Technisch onderzoek: Grondige inspectie en vaststellen probleem

Een technisch onderzoek is vaak benodigd bij een juridisch geschil waarin koper en/of verkoper zich bevinden. Bij het technisch onderzoek nodig ik koper en verkoper uit. Beide moeten de gelegenheid krijgen mijn onderzoek bij te wonen. Tijdens het onderzoek mogen er vragen gesteld worden. Ik kan alleen op neutrale vragen antwoorden. Inhoudelijke vragen zal ik opschrijven, zodat ik deze kan beantwoorden in het rapport wat ik ná het onderzoek opstel. Dit rapport zal eerst als concept naar beide partijen gaan, zodat zij de gelegenheid krijgen dit door te nemen en eventuele fouten aan mij door te geven. Zodra ik na aangegeven termijn geen antwoord heb ontvangen zal het rapport in definitieve vorm worden uitgegeven. Dit rapport kunt u gebruiken in de zaak tegen de koper of verkoper. De uitkomst van het onderzoek zal onafhankelijk zijn. Dit kan niet worden beïnvloed. 

 

Voorbeelden van onderzoeken

Skoda Octavia III RS: Meerdere rammeltjes in het interieur.

Na controle op schade blijkt dat er een compleet ander dak op is gelast. Rechts is de nog beschadigde auto te zien voordat deze naar Nederland werd geïmporteerd (zonder open dak). Links is de auto te zien met open dak. Er was géén paneel wat geen schade had gehad. 

BMW 5-Serie 535i: Tik in motor onder bepaalde belasting.

Bij rijden is een harde tik hoorbaar vanuit de motor. Met het demonteren van het oliefilter worden daar vlokken gevonden welke afkomstig zijn van een krukaslager. Bij het aftappen van de motorolie wordt 4.5L afgetapt. Er hoort 6.5L motorolie in de motor aanwezig te zijn. Er waren geen externe lekkages zichtbaar. Door te rijden met te weinig motorolie is de motor defect geraakt.

Range Rover Evoque: Motor defect na enorm te roken.

Er wordt drie maal zoveel roet aangetroffen in de motorolie dan dat maximaal is toegestaan. Dit is onderzocht door een motoroliemonster naar het laboratorium te sturen. Hierdoor is extreme slijtage ontstaan in de motor met als gevolg dat deze defect is geraakt. Bij de kilometerstand controle komt tellerfraude aan het licht. De auto is meer dan 100.000 km teruggedraaid. 

Ford Focus 1.0 Ecoboost: Motor slaat niet meer aan.

Te zien is dat het koelvloeistofreservoir geheel leeg is. Door een koelvloeistof lekkage aan het thermostaathuis is de motor over verhit geraakt. Hierdoor is de koppakking defect geraakt of de cilinderkop krom getrokken. Door het niet meer afdichten van de koppakking stroom koelvloeistof de verbrandingskamers in. Koelvloeistof zorgt voor het niet meer aanslaan van de verbrandingsmotor. De motor moet vervangen worden. Dit is één uur na het kopen van de auto, bij een tankstation.